tisdag 29 september 2015

Glitter



En av alla de gångerna dottern följt med mig till garnbutiken valde hon ett garn med paljetter med en önskan om att jag skulle sticka något till henne. Det tog några år innan jag kom på vad, men väntan blev lyckad, vi är nöjda båda två.

Tunikan är stickad uppifrån och ner, för att få någon form av variation och göra något jag inte gjort förtur stickade jag dit en ficka. Valde en väldigt enkel sådan, gjorde som när man stickar en viss form av häl, den där man stickar ett antal maskor med en annan tråd, går tillbaka och stickar om alla maskor med det "riktiga" garnet. Sedan plockar man upp maskor på båda sidor av den avvikande garnet, drar sedan bort det och stickar en påse, vips en ficka. Oj, det blev en rörig förklaring, på drops kan man se en video där de kallar tekniken lös tråd.

Garn: Drops fabel och Marks & Kattens Fame trend paljett
Stickor nr 3,5
Mönster: Incredible Custom-Fit Raglan

Bombarderar er med några bilder men hon är så skön när kameran kommer fram.








2 kommentarer:

  1. Vilken fin tunika och vilken liten teaterapa du verkar ha där hemma! Underbara bilder.

    Vilket smart sätt att sticka en ficka, jag har ju använt den tekniken tidigare, till tummar på vantar och sånt, men inte tänkt på att det ju är supersmart till fickor med. Måste provas.

    SvaraRadera
  2. Vad härlig hon är, din lilla pajas! Jag förstår att ni är nöjda med tunikan båda två, den är jättefin, och lagom varm till höstens kyliga dagar.

    SvaraRadera