måndag 21 september 2015

Flax



En mjuk och varm hösttröja fick det bli av det härliga garnet jag fick av min syster som hon köpte till mig på sin resa till USA i våras, mer om hennes äventyr finns att läsa i hennes blogg sesigom. Min tanke med garnet var att sticka en kofta till mig själv, men halvvägs insåg jag att antingen fick det bli en mycket kort kofta, eller så får jag ändra på tanken. Det blev tanken som fick ändras och det är jag mycket nöjd med även sonen. En enkel tröja som får en liten extra med de rätstickade partierna över ärmarnas utsidor. Provade en för mig ny uppläggning, old norwegian cast on, vilket blev en mycket fin och elastisk kant. Då garnet är ojämn i färgen, höll jag igång med två nystan samtidigt för att inte få en tröja som gick skarpt från mörkt till ljust vid nystbyte, så för varje nytt varv bytte jag nystan.

Garn: Malabrigo Worsted
Stickor 4 & 5 mm
Mönster: Flax, ett gratis mönster på en tröja uppifrån och ner




3 kommentarer:

  1. Vilken fin tröja, och vilken härlig unge!
    Det ger en fin effekt med det rätstickade på ärmen. Tricket med att ta två nystan och blanda på vart annat varv ska jag lägga mig på minnet, det blev ursnyggt .

    SvaraRadera
  2. Finns det beskrivning för vuxen till denna tröja?
    Såg någon på fb hade stickat den i storlek L.

    SvaraRadera
  3. Såg en på fb som stickat denna tröja i storlek L.
    Går det att få tag i?

    SvaraRadera