torsdag 31 maj 2012

Så nålbinder jag

Har konstaterat att jag knappt finner några instruktioner på webben i den bindningsteknik jag använder. Så nu har jag skapat ett eget bildspel i hur jag går tillväga. Varianten kallar jag bas. Kan göras med olika antal öglor på tummen visar här med tre öglor på tummen.
Som högerhänt
1.
Har lagt upp med tre öglor på tummen

2.
Med nålen lyfter jag av den äldsta öglan
3.
Öglan är av från tummen och två öglor är kvar på tummen

4.
Med nålen kvar i öglan vrider jag nålen tillbaka mot handen
5.
För in nålen under de två öglorna som är kvar på tummen samt under tråden

6.
Som säkerhet låser jag med pekfingret, fingertopp mot fingertopp, när jag drar igenom nålen så att garnet inte hoppar av tummen utan bildar en ny ögla
7.
Här ser man den senaste öglan som lyfts av, tråden som löper över den och under de tre öglorna på tummen

8
Arbetet har vuxigt en bit och jag kan nu hålla i det med vänster hands lillfinger och ringfiner för att få en jämn stramhet, eller hur jag skall uttrycka det, i arbetet

Om jag vill ta ihopp arbetet till en ring, vid tex början till en vante påbörjad nerifrån handleden, gör jag som följande
9.
Med nålen visar jag vad som är ovansidan av arbetet, följ det mot änden

10.
I andra änden (starten) för jag in nålen i öglan på övre raden och fortsätter sedan enligt 1-8
Som vänsterhänt

1.
2.


3.

4.

5.

6.
7.

Den övre är bunden med två öglor på tummen
Den under är bunden med tre öglor på tummen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar